ETEM Logo
Затвори
6.10.2017

БЛИЦ ИНТЕРВЮ С ТОРСТЪН ХЕЛБИГ, ПАРТНЬОР В KNIPPERS ADVANCED ENGINEERING

Вижте повече

ETEM: Защо избрахте да станете инженер/архитект?

Т.Х.:  Удивително е как можеш да проследиш реализирането на дадена идея от една проста скица или образец, които постепенно се шлифоват и въвеждат в процеса, а накрая виждаш как нещата започват наистина да се случват на строителната площадка. Приносът на архитекта или инженера е повече от очевиден при застрояването.

ETEM: Какви са тенденциите при фасадите към днешна дата?

Т.Х.: Вълнуваме се от по-нататашния прогрес в изграждането на „външната обвивка” на сградата. Фасадата заедно с отделните ѝ системи следва да отговарят на определени изисквания спрямо експлоатационните качества.

ETEM: Как бихте представили собствения си стил?

Т.Х.: Моите интереси са насочени към обещаващи и куриозни архитектурни проекти като приемам на драго сърце изучаването на нововъведенията в проектирането. Не смятам, че архитектите трябва да поставят стила си в някаква рамка, макар че доста мои колеги имат амбиции в следването на даден модел на работа. Ние самите като проектанти даваме отражение върху процеса на работа и понякога именно това чувствително допринася в процеса по изграждане на проекта.

ЕТЕМ: Кой от проектите Ви е бил особено предизвикателство за Вас и защо?

Т.Х.: Настоящият. От друга страна пък, терминал 3 на летището в Шанхай, който разработихме с архитект Масимилиано Фуксас, бе определено най-мащабният откъм интеграция. Несъмнено, това бе най-комплексният проект, с който нашият екип се  е сблъсквал до този момент. Въпреки това, ние съумяхме да финализираме изцяло завършена фасада и структура. Освен това, проектът „Шанхай” наистина успя да развие екипа ни, както и подходите ни за справяне с по- комплексни задачи.

ETEM: Имайки предвид състоянието на планетата ни откъм климатични промени, немалко са песимистично настроените към бъдъщето. Вие как си представяте градското застрояване в бъдещ план?

Т.Х.: Към днешна дата като че ли можем да говорим за глобална тенденция към увеличаване на гъстотата на населението, което налага пък редукция на въглеродните отпечатъци на отделните индивиди, живеещи в градска среда. Въвеждането на нови строителни технологии заедно с напреднали фасадни системи биха могли чувствително да допринесат в това отношение. Съвременните сгради по-скоро трябва да се приемат като цялостни системи, вградени в осезаемо по-голяма градска мрежа.

ETEM: Напредъкът в инженерството и откритията на нови суровини през последните 10-ина години са необятни. При това, съществуват ли все още такива модели и конструкции, които представляват трудност за реализиране в условията на съвременните модерни технологии?

Т.Х.: Понастоящем експериментираме и изучаваме работата със суровини като GFRP, CFRP и бетон с армирани тексилни влакна. Интересно ни е да разберем как подобни композитни материали могат да бъдат прилагани за по-голяма продуктивност  и ефективност в сравнение с традиционните средства.  Успяхме да построим първия бетонен мост, подсилен с въглеродни фибри, разпростиращ се на повече от 15 метра, без да разчитаме на допълнителна стоманена армировка. Дебелината на „платформения участък” е 70-90 mm.   Успяхме напълно да заменим стоманата, което на практика реши възможни проблеми с металната корозия.

Редуцираното количество бетон и намаленият с около 2/3 цимент можеше да се сравни с бетонен мост, армирован със стомана. Това от своя страна доведе до значително снижаване на въглеродните отпечатъци и „вградена” енергия. Заинтересовани сме от по-нататашното потенциално развитие на подобни нови материали, спомагащи за редуцирането на въглеродните отпечатъци в застроените площи.

ETEM: Какво бихте посъветвали младите архитекти?

Т.Х.: Бъдете „тинейджъри” в професията си, бъдете любопитни и не приемайте наложените лимити. Иновацията може да бъде открита само чрез поемане на рискове и излизане извън зоната на комфорта в случай, че подходът Ви е базиран върху дълбоко разбиране на съвременните технологии и експлоатационните качества на суровините.

ETEM: Какво да очакваме от Вас в най-близък план?

Т.Х.: Нямам търпение да видя новия академичен музей на Motion Pictures, LA, покрай който си партнирахме с екипа на Рензо Пиано в стартирането на строежа през идната година. Към днешна дата сме изключително радостни от предстоящото започване на цели 4 интегрални и доста масивни дървени мостове в Щутгард, Германия. Понастоящем разработваме концепцията им, предоставяща дългосрочен запас на въглероден диоксид в рамките на повече от 5 години. Именно тези 4 моста се очакват да бъдат първите по рода си!

Виж всички новини

Други новини

22.2.2018

БЛИЦ ИНТЕРВЮ С АРХ. ТОБИАС ВАЛИСЕР, ОСНОВАТЕЛ НА СТУДИО LAVA

ETEM: Защо избрахте да станете инженер/архитект? T.W.: Родителите ми си построиха къща, когато бях на 6 години.
Прочети повече
4.7.2017

БЛИЦ ИНТЕРВЮ: КАС ООСТЕРХУИС

Блиц интервю с арх. Кас Оостерхуис, съосновател на ONL_Oosterhuis Lenard Studio
Прочети повече
3.5.2017

ВЕНЕТА НОВАКОВА, ДИРЕКТОР R&D, ETEM ГРУП: СЛОЖНИТЕ ФАСАДНИ ОБВИВКИ ИЗСИКВАТ НОВИ МЕТОДИ И ПОДХОДИ

Новата тенденция е насочена към надграждане на комфорта, в който влагаме повече идеята за удобство, удоволствие, спокойствие, приятно обитаване...
Прочети повече
11.4.2017

БЛИЦ ИНТЕРВЮ: АБДУЛМАДЖИД КАРАНУХ

Директор „Фасади и Иновации”; Ramboll Group, Близък Изток
Прочети повече